niedziela, 1 listopada 2020

Kolejne dni 'naszej mobilności'

Trzeci dzień naszej mobilności upłynął pod znakiem badań językoznawczych. Jednak uczestnicy projektu nie wiedzieli co ich czeka w tym dniu - musieli sami odkryć tematykę spotkania. To oni nadawali sens zagadnieniom, a poprzez aktywne uczestnictwo mieli realny wpływ na przebieg lekcji.
Na samym początku dnia uczniowie obejrzeli dwa krótkie filmiki nagrane przez Panią Adę Bielawską, które nawiązywały do tematu dzisiejszych zajęć. Po zeskanowaniu kodów QR ich oczom ukazało się pierwsze nagranie, w którym nauczycielka ubrana w marynarkę wystąpiła w bardzo oficjalnej wersji witając uczniów i zapraszając ich na warsztaty. Następnie uczestnicy projektu podzielili się swoim odczuciami po obejrzeniu filmiku i spisali swoje myśli na tablicy Microsoft Whiteboard. Drugie nagranie było totalnie w innej konwencji, gdyż nauczycielka wystąpiła w młodzieżowej odsłonie: bluza z kapturem, czapeczka z daszkiem i używała slangów młodzieżowych. Po kolejnej dyskusji zebraliśmy hasła i zwroty kontrastujące oba filmiki i stanowiące podstawę do dalszej pracy nad głównym tematem zajęć, który bezpośrednio sformułowali uczniowie: język formalny i nieformalny.
Aby sprawdzić ich zrozumienie tematu, uruchomiono na tablicy interaktywne ćwiczenie na LearningApps. Reprezentantka polskiej grupy z pomocą pozostałych krajów próbowała uporządkować angielskie zdania przeciągając je odpowiednio do dwóch kategorii: raczej formalne, raczej nieformalne. Na 20 zdań tylko dwa zbłądziły, więc wynik był znakomity.
 
 
Trzecie zadanie polegało na dalszym pogłębieniu tematu:
  • W jakich sytuacjach życia codziennego używamy języka formalnego i nieformalnego?
  • W jaki sposób możemy modyfikować nasz język zarówno w mowie jak i w piśmie, aby brzmiał bardziej lub mnie oficjalnie?
  • Jakie znaczenie mają ubiór, mowa ciała, gesty i artykulacja w trakcie komunikowania się?
Po grupowej burzy mózgów, uczniowie współedytowali dokument tekstowy na Google Drive aby stworzyć swoje definicje języka formalnego i nieformalnego. Po kilku minutach powstał bardzo kompleksowy tekst. Byliśmy pod wrażeniem ich pracy.
Tego dnia obejrzeliśmy jeszcze dwa inne filmiki, które przedstawiały jak język formalny i nieformalny przedstawia się w słowie pisanym, a jak w trakcie rozmowy ustnej. Omówiliśmy język bardzo nieformalny, używany w mediach społecznościowych, komunikatorach internetowych i wiadomościach SMS. Uczniowie poznali typowo młodzieżowe, angielskie slangi i skróty takie jak: GR8 (Great), 4U (for you), ASAP (as soon as possible).
 
 
W końcu byliśmy gotowi przejść do głównego zadania - stworzenia młodzieżowego słowniczka codziennych zwrotów za pomocą platformy StoryJumper. Uczniowie pracowali w grupach międzynarodowych - po 1-2 osoby z każdego kraju. Otrzymali pytania przedstawiające jakąś konkretną sytuację (kontekst) i musieli wspólnie uzgodnić, co przeciętny nastolatek odpowiedziałby w takiej sytuacji, jakich słów i zwrotów by użył. Tworzyli następnie dane wyrażenie po angielsku, po czym każdy tłumaczył je na swój język. Efektem pracy było 5 książek w formie e-book. Każda grupa zaprojektowała swoją własną okładkę, tytuł książki a także wstęp i dedykację. Na stronach, oprócz "rozmówek", znajdowały się ilustracje nawiązujące do treści, a także podcasty, czyli nagrania uczniów dzięki którym mogliśmy usłyszeć wymowę poszczególnych zwrotów. Wszystkie grupy wykazały się kreatywnością, dzięki czemu każdy słowniczek był zupełnie inny i wyjątkowy. To były bardzo pracowite warsztaty, a uczniowie spisali się na medal.